GÈNERE LITERARI: FAULA
La faula: la cigala i la formiga (Madeline Moll)
En aquesta introducció parlaré, en primer lloc, del nivell per al qual va enfocat el meu blog, el nombre d'alumnat, és a dir, la ratio, i després, esmentaré les necessitats educatives especials d’un alumne. Per últim, explicaré la narrativa, centrant-me en la faula, ja que aquest es el subgènere que he triat.
Doncs, el meu projecte va dirigit a xiquets i xiquetes de cinc anys. La classe estarà constituïda per vint alumnes, d'entre els quals i haurà un alumne amb necessitats educatives especials, s'anomena Joan, i sofreix de sordesa postlocutiva mitjana.
Seguidament, com he esmentat abans,el gènere literari triat és el de la narrativa, concretament, la faula, que es un dels subgèneres d’aquest gènere, i en aquest apartat tractaré de explicar-vos les característiques pròpies de la faula.
La faula es un subgènere que es troba dins del gènere de la narrativa. Aquest subgènere es caracteritza pels següents aspectes:
· Les faules poden estar escrites en vers o en prosa.
· Són històries breus.
· Acostuma a haver-hi un narrador que conta el que succeeix a uns personatges en un lloc i en un temps indeterminats. Les faules, com els contes populars, no es situen en una època concreta, per tant, són intemporals.
· L'estructura de la faula sol ser senzilla. Es presenta una situació inicial, després apareix un problema, el qual a vegades té una solució i altres no.
· La història sempre finalitza amb una moralina.
· Els personatges són, animals o objectes humanitzats.
· Els temes tractats en les faules són l'enveja, l'avarícia, l'arrogància, la mentida, entre altres.
· La intenció de cada faula és fer una crítica cap a certs comportaments i actituds, que queda dissimulat amb l'ús de personatges humanitzats.
· La moralitat pot ser una frase o una estrofa.
OBJECTIUS
Els objectius que vull aconseguir amb la meua activitat, són els següents:
Objectiu conceptual:identificar les característiques del gènere narratiu.
Objectiu actitudinal: gaudir del fet de treballar de manera individualitzada.
Objectiu procedimental: organitzar una història amb un ordre lògic.
CONTINGUTS
Els continguts que tindré en compte son els següents:
1. Conceptual:coneix les característiques del subgènere de la faula.
2. Actitudinal:interioritza les característiques del subgènere de la faula.
3. Procedimental:aplica les característiques del subgènere de la faula.
ACTIVITAT
Per a treballar la faula s'utilitzarà el conte de la cigala i la formiga.L'activitat consistirà en que a cada alumne se li repartirà una fitxa amb sis dibuixos i sis paraules. Els alumnes hauran de relacionar el dibuix amb la paraula correcta. A més, hauran de numerar els dibuixos seguint l'ordre de la faula triada i també tindran que assenyalar les imatges que no formen part d’aquesta faula.
En quant al temps establert per a dur a terme aquesta fitxa serà d’una sessió, no obstant, cal tindré en compte que per a explicar la faula s’utilitzarà la sessió prèvia a la activitat, i es farà mitjançant un vídeo que conta la història de la cigala i la formiga.
La cigala i la formiga:
Que feliç que era la cigala a l'estiu! El sol lluïa, les flors desprenien el seu aroma embriagador i la cigala cantava i cantava. El futur no li preocupava el més mínim: El cel era tan blau sobre el seu cap i les seves cançons tan alegres ... Però l'estiu no és etern.
Un trist matí, la senyora cigala es va despertar per un fred intens; les fulles dels arbres s'havien tornat grogues, una pluja gelada queia del cel gris i la boira li entumia les potes.
- Què serà de mi? Aquest hivern cruel durarà molt de temps i em moriré de gana i de fred - s'anava dient ella mateixa.
Un trist matí, la senyora cigala es va despertar per un fred intens; les fulles dels arbres s'havien tornat grogues, una pluja gelada queia del cel gris i la boira li entumia les potes.
- Què serà de mi? Aquest hivern cruel durarà molt de temps i em moriré de gana i de fred - s'anava dient ella mateixa.
- I perquè no li puc demanar ajuda a la meva veïna la formiga? I va pensar dintre seu.
- Potser vaig tenir temps durant l'estiu d'emmagatzemar provisions i construir-me un refugi? - Doncs és clar que no! - va dir tota convençuda- havia de cantar. Però els meus càntics ara no m'alimentaran.
I amb el cor bategant-li a tota velocitat, va trucar a la porta de la formiga.
I amb el cor bategant-li a tota velocitat, va trucar a la porta de la formiga.
- Què vols? - Va preguntar la formiga quan va veure a la cigala davant la seva porta. El camp estava cobert per una espessa capa de neu i la cigala contemplava amb enveja la confortable llar de la seva veïna; i traient-se de sobre la neu que gelava el seu pobre cos, va dir llastimosament:
- Tinc gana i ... i ... estic morta de fred ...
I la formiga va contestar :
I la formiga va contestar :
- I a mi què m'expliques? Què feies al llarg de l'estiu, quan es poden trobar els aliments per a totes bandes i és possible construir una casa?
- Jo? Cantava i cantava tot el dia - va respondre la cigala tota orgullosa
. - I què? - va preguntar la formiga
- Doncs ... res ... - va murmurar la cigala.
- Cantaves? doncs, per que no proves ara de ballar?
I amb aquesta dura resposta, la formiga va tancar la porta, negant a la desafortunada cigala el seu refugi de calor i benestar.
I amb aquesta dura resposta, la formiga va tancar la porta, negant a la desafortunada cigala el seu refugi de calor i benestar.
Fitxa
Nom i cognoms:.............................................................................
Data:..............................................................................................
Relacionar les paraules amb les imatges. Ordena-les. Assenyala fent un redolí a les imatges que no formen part d’aquesta faula.
L'activitat ha sigut pensada des d'un primer moment per a incloure l'alumne amb necessitats especials. Joan pateix de sordesa i per tant, l'activitat no requereix la utilització de la sentida.
Per a l’explicació de la faula s’utilitzarà un vídeo de la cigala i la formiga, el qual està adaptat, ja que ix una dona especialitzada en el àmbit del llenguatge de signes.
RECURSOS
· Humans: La mestra i els alumnes.
· Materials: Fitxa amb les imatges i paraules i les TICS, tecnologies de la informació i la comunicació.
AVALUACIÓ
En quant a l'avaluació sobre l'activitat esmentada anteriorment, he decidit avaluar a cada alumne per separat ja que es una activitat individual. Per tal d’avaluar-los correctament tindré una taula que aniré omplint al veure els resultats de la fitxa feta per cada alumne.
Exemple de la taula:
Ha assenyalat correctament les imatges incorrectes?
|
Ha relacionat adequadament les imatges amb les paraules?
|
La numeració es la correcta?
| |
María
| |||
Joan
| |||
Lucía
| |||
Ana
| |||
Lucas
|
Comentarios
Publicar un comentario